PDF Opties

3. De Programma's

Inleiding

In dit hoofdstuk wordt een totaaloverzicht gegeven van de mutaties op de programma's en beleidsvelden. Hierbij wordt 2024 toegelicht vanuit de stand tot en met de Voorjaarsnota 2024. Het kan voorkomen dat er op bepaalde programma's- en beleidsvelden niets wordt toegelicht omdat mutaties kleiner zijn dan € 100.000, of omdat het om reeds genomen raadsbesluiten gaat. In de onderstaande tabel treft u de bijgestelde begroting aan met onder de tabel de toelichting per programma/beleidsveld.

Programma's en beleidsvelden
Bedragen x € 1.000

Lasten na Voorjaarsnota (wijzing 1 t/m 3)

Baten na Voorjaarsnota (wijziging 1 t/m 3)

Totaal Voorjaarsnota (wijziging 1 t/m3)

Lasten Najaarsnota

Baten Najaarsnota

Totaal Najaarsnota

Bijgestelde Lasten na Najaarsnota

Bijgestelde Baten na Najaarsnota (wijziging 1 t/m 5)

Totaal bijgesteld Najaarsnota (wijziging 1 t/m 5)

PGR01 Publieksdiensten

9.815

-5.382

4.434

-96

1

-95

9.720

-5.381

4.339

PGR02 Samenleving:

BV021 Kunst en cultuur

8.899

-1.327

7.572

510

-

510

9.409

-1.327

8.082

BV022 Sport en recreatie

10.465

-2.115

8.350

-241

-179

-421

10.224

-2.294

7.929

BV023 Wijkmanagement

1.750

-

1.750

-121

-

-121

1.629

-

1.629

BV024 Jeugd

45.214

-21

45.193

3.430

-21

3.410

48.644

-41

48.603

BV025 Onderwijs

14.145

-3.439

10.706

537

-374

163

14.681

-3.813

10.869

BV026 Maatschappelijke ondersteuning

54.783

-7.450

47.333

14.498

-16.751

-2.253

69.282

-24.201

45.081

BV027 Werk en inkomen

50.161

-27.962

22.199

3.268

-5.541

-2.273

53.429

-33.503

19.926

PGR03 Wonen

1.002

-130

872

79

-90

-11

1.081

-220

861

PGR04 Milieu:

BV041 Milieu

13.931

-16.227

-2.296

515

-335

179

14.446

-16.563

-2.117

BV042 Duurzaamheid

6.512

-1.552

4.960

-1.673

-1.034

-2.707

4.839

-2.586

2.253

PGR05 Bereikbaarheid

7.164

-4.630

2.535

-85

-662

-747

7.080

-5.292

1.788

PGR06 Beheer openbare ruimte

40.647

-12.356

28.291

336

-935

-599

40.983

-13.291

27.692

PGR07 Ruimtelijke ordening

28.240

-22.606

5.634

14.250

-14.178

72

42.490

-36.784

5.706

PGR08 Veiligheid

11.989

-1

11.988

22

-

22

12.011

-1

12.010

PRG09 Economie

3.969

-881

3.087

154

-22

132

4.122

-903

3.219

PGR10 Bestuur & concern

5.410

-43

5.366

154

-

154

5.564

-43

5.520

Totaal programma's

314.098

-106.122

207.976

35.536

-40.122

-4.586

349.634

-146.244

203.390

Programma 1 Publieksdiensten

BV011 Publieksdienstverlening

Lasten

Baten

Budgetoverheveling omgevingsvisie

In 2022 reserveerde de gemeenteraad voor de jaren 2022 tot en met 2024 budget voor een periode van 3 jaar voor het opstellen van een omgevingsvisie. Het resterende budget voor 2022 is bij de Najaarsrapportage 2022 doorgeschoven naar 2023. Voor het opstellen van de Omgevingsvisie vindt ondersteuning plaats door Bureau UUM. Helder is, dat de werkzaamheden niet afgerond zijn in 2024. In ieder geval is heel 2025 daar nog voor nodig en mogelijk een deel van 2026. Om het aanbestede voorbereidingsproces mogelijk te maken wordt voorgesteld het resterende budget van 2024 over te hevelen naar 2025. In het najaar van 2025 kan worden bezien, welk budget nog nodig en beschikbaar is voor 2026.

-207

-

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

111

1

Totaal

-96

1

Programma 2 Samenleving

BV021 Kunst en cultuur

Lasten

Baten

Bibliotheek

In de afgelopen periode is de raad geïnformeerd over de financiële problematiek en in het bijzonder het urgente liquiditeitstekort van de Bibliotheek Waterland. Een groot deel van de problematiek moet worden opgelost door de bibliotheek zelf. Vanwege de stijgende kosten van de bibliotheek voor personeel, ICT en huisvesting is ook nodig dat de subsidiërende gemeenten een extra bijdrage doen om de hogere kosten hiervan in de afgelopen periode te vergoeden. Er is door de gemeenten Purmerend, Edam-Volendam en Landsmeer een aantal voorwaarden verbonden aan de bijdrage waaraan nog niet is voldaan. In afwachting van de uitkomsten van de gesprekken wordt er nu een incidentele subsidie van € 500.000 gereserveerd. Het herstelplan maakt onderdeel uit van de Voorjaarsnota 2025.

500

-

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

10

-

Totaal

510

-

BV022 Sport en recreatie

Lasten

Baten

Kapitaalslasten sportaccommodaties

Door de actualisatie van de kredieten op de sportaccommodaties zijn de kapitaalslasten naar beneden bijgesteld.

-169

-

Specifieke Uitkering Stimulering Sport

Om de ontwikkeling en instandhouding van sportaccommodaties te stimuleren ontvangt de gemeente compensatie van BTW door middel van de specifieke uitkering stimulering sport. Deze is voorlopige bijgesteld met € 145.000. De bijbehorende lasten zijn reeds verwerkt in de subsidie aan Spurd, die deze taken voor de gemeente uitvoert.

-

-146

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

-72

-33

Totaal

-241

-179

Investeringen

Sportcomplex De Dop kunstgras jeugdveld Flying Petrels
Project De Dop Jeugdveld is € 4.515 duurder uitgevallen omdat een deel van het veld is voorzien van kunstgras, wat gemaakt kon worden van het oude kunstgrasveld van sportcomplex Flevostraat.

Sportcomplex Flevostraat 50 top- en onderlaag korfbalveld BEP
De investeringen voor de top- en onderlaag van het kunstgras korfbalveld is goedkoper uitgevallen doordat een gedeelte van de oude onderlaag hergebruikt kon worden. Hierdoor valt het krediet € 73.056 lager uit.

Tijdelijke sporthal de Koog (van IJsendijkstraat 140)
De investering dient vanwege de toekomstige activiteiten opgehoogd te worden met de BTW € 399.000.

BV023 Wijkmanagement

Lasten

Baten

Wijkontwikkelingsbudget Wheermolen

Het wijkontwikkelingsbudget voor de Wheermolen wordt in 2024 niet volledig benut .Van het doorgeschoven deel van 2023 (€ 96.000) en het structurele budget van 2024 (€ 170.000) wordt € 160.000 niet benut. Het is een incidenteel voordeel. De verwachting is dat het structurele budget in de komende jaren wel benut gaat worden voor diverse projecten in de wijk.

-160

-

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

39

Totaal

-121

-

BV024 Jeugd

Lasten

Baten

Uitvoering jeugdwet

De dalende trend van het gemiddeld aantal jeugdigen in zorg van de afgelopen jaren lijkt in 2024 te stagneren. Daarnaast neemt de trajectduur nog steeds toe wat langere trajecten tot gevolg heeft. Ook zijn de problemen complexer waardoor er intensievere en duurdere zorg nodig is en is er sprake van langere wachtlijsten. Dit beeld is en blijft zorgelijk. Per saldo leidt de stijging van de kosten tot een ruim hoger benodigd budget in 2024 en verder, maar wordt nog berekend bij de Voorjaarsnota 2025. Hierbij valt het volgende op te merken:

  • Bij duurzame zorg en niet duurzame zorg zien we een stijging van de gemiddelde kosten in de prognose ten opzichte van 2023 van 10%. De procentuele stijging van duurzame zorg is groter dan voor niet duurzame zorg. Duurzame zorg is veel duurder.

  • Bij verblijf zien we een stijging van de totale gemiddelde kosten in de prognose ten opzichte van 2023 van 28%. Het aantal kinderen binnen het segment verblijf is redelijk stabiel. De inzet van zeer dure zorg leidt tot deze toename.

  • Landelijke inkoop laat in de prognose een grote daling zien ten opzicht van 2023 van 78%. Het gaat hier in verhouding om een zeer klein aantal jeugdigen die zeer dure zorg afnemen. Een verschil van 2 of 3 kinderen in deze vorm van zorg zorgt voor dergelijke fluctuaties in de kosten.

  • Bij dyslexie zien we een stijging van de gemiddelde kosten in de prognose ten opzichte van 2023 van 33%. Op dit moment vindt er een evaluatie plaats over de manier waarop wij in onze gemeente dyslexie aanbieden. De stijging van de kosten wordt hierin meegenomen.
    Per saldo is het nodig om € 2,61 miljoen in 2024 bij te ramen voor de uitvoering van de jeugdwet.

2.613

-

Taakstelling

De bij de programmabegroting 2024 opgelegde taakstelling van € 1,5 miljoen wordt niet gehaald in 2024. Er is in 2024 is er op verschillende manieren gewerkt aan de uitvoering van de taakstellingsopgaven. Door personeelstekort bij het loket Jeugd konden acties, die gericht waren op het verlagen van indicaties, trajectduur of doorstroom naar andere wetgeving, onvoldoende opgepakt worden.

1.500

-

Preventief en lokale inzet

Op het beleidsveld jeugd is ook een aantal onderdelen waar geld overblijft, te weten de pilot ‘Verstevigen basis jeugd’ (€ 300.000), een aantal onderdelen binnen het preventief jeugdbeleid (€ 261.000) en het bufferbudget (€ 151.000). Dit is een incidenteel voordeel omdat de verwachting is dat deze budgetten in de komende jaren wel grotendeels benut gaan worden.

-712

-

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

29

-21

Totaal

3.430

-21

BV025 Onderwijs

Lasten

Baten

OBS Wheermolen

De eindafrekening van de bouw voor de school OBS de Wheermolen viel lager uit dan geschat, hierdoor is er een incidenteel voordeel van € 100.000.

-100

-

Huur gymnastieklokalen

H20 Esports Campus zou een gymnastieklokaal gaan huren van de Purmerendse ScholenGroep (PSG), waar wij tussenhuurder van zouden zijn. Echter dit gaat niet door dus de te betalen huur en te ontvangen huur dient teruggedraaid te worden. Hierdoor vallen de extra inkomsten en uitgaven weg.

-102

102

Sloopkosten Bergmolen 2

De sloop van de school van de PSG op de locatie Bergmolen 2 is veel duurder uitgevallen. De aanbesteding was al € 110.000 duurder dan verwacht, maar door het oponthoud door ecologische onderzoek zijn de kosten nog € 229.000 duurder uitgevallen.

339

-

Dak school Loirestraat 7

Het dak van de Brede school op de Loirestraat is zo slecht afgelopen jaar zijn er vele lekkages geweest. Nu is besloten om het dak te gaan vervangen om de veiligheid te kunnen garanderen. Als gemeente dragen wij bij aan de VVE voor het onderhoud. Echter er is onvoldoende in kas bij de VVE voor het uitvoeren van de werkzaamheden, hierdoor dient er incidenteel extra bijgedragen te worden.

250

-

Rentelasten J. Naberstraat 218

De bouw voor de nieuwe school voor de PSG is pas gestart in 2024. Naar verwachting worden de grootste stappen gezet in 2025 en 2026. Door de actualisatie van dit krediet uit 2023 zijn de kapitaalslasten naar beneden bijgesteld.

-159

-

Nationaal Plan Onderwijs (NPO)

Er is een actualisering gemaakt van de uitgaven voor het NUP voor het schooljaar 2024-2025. Deze actualisatie leidt tot een lastenverhoging van € 713.056 in 2024. De lasten worden gedekt uit een specifieke uitkering en dus stijgen de baten met het met hetzelfde bedrag. De middelen vanuit het Rijk kunnen ingezet worden tot 31 juli 2025 voor de betreffende interventies.

713

-713

Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB)

Er is een actualisering gemaakt van de uitgaven voor het OAB in het schooljaar 2024-2025. Deze actualisatie leidt tot een lastenverlaging van € 236.735 in 2024. De lasten worden gedekt uit een specifieke uitkering en dus dalen de baten met hetzelfde bedrag. De middelen vanuit het Rijk kunnen structureel worden doorgeschoven naar het volgende schooljaar.

-237

237

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

-167

-

Totaal

537

-374

Investeringen

Uitbreiding kindcentrum Willem Eggert
De aanbesteding van de uitbreiding van het schoolgebouw voor de Willem Eggert is duurder uitgevallen. Hierdoor dient de investering voor 2024 opgehoogd te worden met € 315.040.

BV026 Maatschappelijke ondersteuning

Lasten

Baten

Tijdelijke woningen

In de raadsbrief van 10 september jl. (1601229) bent u geïnformeerd over de stand van zaken van de tijdelijke woningen. Het exploitatieresultaat van huur, energie en beheerlasten 2024 is nadelig met name door de afwikkeling van oude jaren vanwege de beheerderswissel. Maar door een voordelig resultaat op de kapitaallasten van afgerond € 247.000 is er per saldo een voordelig resultaat. Dit voordeel op de kapitaallasten komt omdat het krediet van de woningen aan de Waterlandlaan oorspronkelijk was voor 54 woningen waardoor hier vorig jaar geld op is overgebleven en omdat het terrein van de betreffende locatie pas dit jaar is afgerond zodat er pas volgend jaar kapitaallasten zijn.

-247

244

Specifieke uitkering Oekraïne (transitiekosten locaties)

De lasten voor de transitie van de van IJjsendijkstraat fase 2 en de meeuwvleugel Jaap van Praag zijn € 2.355.000. Deze kosten worden gedekt door de Specifieke uitkering ten behoeve van de transitie van deze locaties.

2.355

-2.355

Specifieke uitkering Oekraïne

Voor de opvang van de ontheemden uit de Oekraïne ontvangen we een specifieke uitkering op basis van het aantal beschikbare bedden en een door het Rijk bepaalde normbedrag per bed. De voorlopige baten en kosten zijn geraamd op ruim € 14 miljoen. Het verschil tussen het bedrag bij de baten en lasten is het bedrag aan overhead dat wordt gedeclareerd op deze SiSa regeling, maar verplicht moet worden verantwoord op het overzicht Overhead.

14.218

-14.640

Beschermd wonen

Door de definitieve afrekening van de subsidie over 2023 aan Stichting Leviaan kan er € 1.300.000 vrijvallen van het budget op beschermd wonen. Dit als gevolg door een hogere instroom Wlz ggz en een afname van WMO beschermd wonen.

-1.300

-

Beschermd wonen naar reserve woonvisie

Binnen het budget van beschermd wonen is onder andere de woonplek niet ingevuld. Dit resulteert in € 500.000 lagere lasten. Voorgesteld wordt om dit toe te voegen aan de reserve woonvisie. Aangezien de reserve thans vrijwel alleen gebruikt wordt ter egalisatie van de resultaten van de tijdelijke woningen en er gewerkt wordt aan een nota met de naam Woon(zorg)visie is het voorstel de reserve voor de duidelijkheid te hernoemen in reserve Wonen.

-500

-

Hulpmiddelenkrediet

Door de actualisatie van het hulpmiddelenkrediet zijn de kapitaalslasten met € 100.000 naar beneden bijgesteld.

-100

-

Loonkosten

De actualisatie en de verdeling van de loonkosten op de programma's zijn integraal bijgesteld zodat deze per beleidsveld een betere weergave zijn van de werkelijke personele inzet.

115

-

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

-43

-

Totaal

14.498

-16.751

BV027 Werk en inkomen

Lasten

Baten

Werkom

Op de participatie bijdrage (Werkom) zien we een voordeel op de lasten van per saldo € 629.000. Dit is conform de zienswijze op de gewijzigde begroting 2024, primaire begroting 2025 en meerjarenraming 2025-2027 Werkom.

-629

-

Inburgering

Voor de uitvoering van de inburgeringswet hebben we door middel van een specifieke uitkering gelden ontvangen voor het beschikbaar stellen van voorzieningen aan de inburgeringsplichtigen die bijdragen aan het voldoen aan de inburgeringsplicht. Deze middelen zijn voor meerdere jaren. Voor 2024 hebben we zowel de baten als de lasten op € 822.000 ingeschat.

822

-822

Energiearmoede

Voor de aanpak van energiearmoede ontvangt de gemeente een specifieke uitkering. De lasten voor dit jaar worden hier geraamd evenals de baten in de vorm van een bijdrage vanuit het Rijk. Het verschil tussen het bedrag bij de baten en lasten is het bedrag aan overhead dat wordt gedeclareerd op deze SiSa regeling, maar verplicht moet worden verantwoord op het overzicht Overhead. Daardoor ontstaat er een verschil tussen de lasten en de baten op dit programma.

301

-322

Energietoeslag

Voor het uitbetalen van de energietoeslag hebben we totaal € 6.279.114 aan baten ontvangen. In 2024 heeft de definitieve afwikkeling van de energietoeslag plaatsgevonden, waardoor er € 759.000 overblijft. Deze middelen worden toegevoegd aan het begrotingssaldo.

-759

-

Buig budgetten / uitkeringen

De Participatiewet uitkeringen worden € 752.000 hoger geprognosticeerd dan begroot. Dit in verband met de verhogingen van de uitkeringen als gevolg van de stijging van het minimumloon en door de toename van het aantal uitkeringen als gevolg van meer statushouders. Hier tegenover staat een hogere rijksbijdrage (BUIG budgetten) van ruim € 1,7 miljoen. Deze baten zijn gebaseerd op de definitieve Rijksbijdrage van oktober 2024.

752

-1.742

Toeslagenaffaire

2.557

-2.740

Voor de begeleiding van gedupeerden van de Toeslagenaffaire ontving de gemeente drie specifieke uitkeringen (SPUKS). Er is een SPUK voor de inzet van dienstverlening en er zijn 2 SPUKS ontvangen voor kwijtschelden van gemeentelijke schulden. De SPUKS compenseren gemeenten voor gemaakte kosten. Daarnaast kunnen we lopende ondersteuning binnen de leefgebieden financiën, wonen, zorg, gezin en werk meenemen in de verantwoording over de Toeslagenaffaire. In deze Najaarsnota worden de baten en de lasten geraamd. Dit betreffen de volgende onderdelen:
- De prognose van de kosten in 2024 voor de Participatiewet, de WMO en de Jeugwet ten behoeve van gedupeerden van € 700.000.
- Individuele tegemoetkomingen aan gedupeerden van € 1.500.000.
- De prognose van de loonkosten van de medewerkers die direct en indirect betrokken zijn bij de hulpverlening aan gedupeerden van de Toeslagenaffaire in 2024 van € 540.000. Het verschil tussen het bedrag bij de baten en lasten is het bedrag aan overhead dat wordt gedeclareerd op deze SiSa regeling, maar verplicht moet worden verantwoord op het overzicht Overhead. Daardoor ontstaat er een verschil tussen de lasten en de baten op dit programma.

Loonkosten

179

-

De actualisatie en de verdeling van de loonkosten op de programma's zijn integraal bijgesteld zodat deze per beleidsveld een betere weergave zijn van de werkelijke personele inzet.

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

45

85

Totaal

3.268

-5.541

Programma 3 Wonen

Er zijn geen indviduele afwijkingen in dit programma groter dan € 100.000.

Programma 4 Milieu

BV041 Milieu

Lasten

Baten

Inkomsten afvalstromen

De VSI vergoeding van Verpact (2024 € 153.000) is meerjarig opgenomen. Dit betreft een vergoeding (uit voorscheiding) voor met name PMD afval dat uit het huis-grijsvuil wordt gefilterd. De overige inkomsten uit afvalstromen zijn naar verwachting € 49.000 lager door een ongunstige ontwikkeling van de marktprijzen.

-

-104

Verwerkingskosten afvalstromen

De hogere verwerkingskosten afvalstromen van € 200.000 (actualisatie van prijs x hoeveelheid) betreffen met name GFT-afval (€ 66.000), B&C hout (€ 55.000) en Grofvuil (€ 41.000). De afwijkingen op de overige afvalstromen betreffen in totaal € 38.000 nadelig.

200

-

Baten afvalstoffenheffing

Er wordt naar verwachting € 160.000 minder aan afvalstoffenheffing gerealiseerd dan begroot door een afwijking op de aantallen woninggroei en leegstand.

-

160

Voorziening afvalstoffenheffing

Op basis van de bijgestelde begroting afvalbeheer wordt per saldo € 145.000 meer onttrokken aan de voorziening afvalstoffenheffing. De bijstelling betreft inkomsten- en verwerkingskosten afvalstromen (€ 96.000 nadelig), doorbelaste loonkosten (€ 75.000 nadelig), kwijtscheldingen (€ 85.000 voordelig), afvalstoffenheffing (€ 160.000 nadelig), kapitaalslasten (€ 84.000 voordelig) en overige afwijkingen (€ 17.000 voordelig).

246

-391

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

69

-

Totaal

515

-335

BV042 Duurzaamheid

Lasten

Baten

Gelden CDOKE

De gemeente heeft een specifieke uitkering (SPUK) toegewezen gekregen. De middelen zijn bestemd voor Klimaat- en energiebeleid. De ontvangen middelen worden toegevoegd aan de reserve duurzaamheid en worden middels voorstellen toegewezen aan verschillende onderwerpen binnen Duurzaamheid. Daarnaast heeft de gemeente, aanvullend op de reguliere regeling, een planfinanciering verkregen. Deze hogere baten worden geraamd.

-1.552

-484

Proeftuin aardgasvrij

Op dit moment wordt gewerkt naar de uitvoering van blok 3 van de proeftuin. Voorgesteld wordt het aanwezig budget voor de proeftuin vrij te laten vallen ten gunste van de reserve duurzaamheid en het budget hiermee in de begroting 2025 te verhogen.

-644

-

ISDE subsidie

In het kader van de proeftuin aardgasvrij heeft de gemeente Purmerend voor de afgeronde blokken een ISDE subsidie aangevraagd. De ontvangst van deze middelen wordt geraamd en gereserveerd voor het nu lopende blok in de proeftuin aardgasvrij door een toevoeging aan de reserve duurzaamheid.

-550

Verduurzaming particuliere woningen

Bij raadsbesluit 1597851 is besloten om voor 2024 een budget beschikbaar te stellen voor de subsidieverordening verduurzaming particuliere woningen.

430

-

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

93

-

Totaal

-1.673

-1.034

Reserves en voorzieningen

Reserve duurzaamheid
Voorgesteld wordt om per saldo € 2.780.214 minder te onttrekken aan de reserve duurzaamheid dan oorspronkelijk begroot. Dit wordt met name veroorzaakt door de toevoeging van de specifieke uitkering (SPUK) voor Klimaat- en energiebeleid en ontvangen ISDE subsidie. Daarnaast wordt de begrote onttrekking verlaagd door het overhevelen van het restant budget naar 2025 van de proeftuin aardgasvrij. Het saldo van de reserve bedraagt ultimo 2024 € 4.944.035.

Voorziening afvalstoffenheffing
Op basis van de bijgestelde begroting afvalbeheer en conform de geldende egalisatieregels voor de tarieven afvalstoffenheffing wordt € 145.000 meer onttrokken aan de voorziening afvalstoffenheffing. Per saldo is de begrote onttrekking € 374.000 in 2024. Het saldo van de voorziening bedraagt ultimo 2024 € 2.454.000.

Programma 5 Bereikbaarheid

BV051 Bereikbaarheid

Lasten

Baten

Kapitaallasten parkeergarage Stadhuisplein

De parkeergarage Stadhuisplein is binnen het door de raad vastgestelde uitgavenkrediet gerealiseerd in 2023. Het voordeel van € 2,85 miljoen ontstaat op de inkomsten op het krediet. In de business case Parkeergarage is ook rekening gehouden met bijdragen kostenverhaal voor de onrendabele top. In 2022 en 2023 is hiervoor zo'n € 3,6 miljoen ten gunste van het cascokrediet Parkeergarage gebracht. Geraamd was € 0,7 miljoen.Dit leidt tot lagere netto uitgaven en dus lagere kapitaallasten vanaf 2024. Het financiële effect muteert met de reserve parkeren.

-153

-

Actualisatie straatparkeren 2024

De baten van straatparkeren zijn geactualiseerd o.b.v. de realisatie 2024. Duidelijk is dat de opbrengsten van straatparkeren hoger zijn dan begroot. Het financiële effect muteert met de reserve parkeren.

-

-275

Actualisatie parkeergarages 2024

De baten van de parkeergarages zijn geactualiseerd o.b.v. de realisatie 2024. Duidelijk is dat de opbrengsten van de parkeergarages lager zijn dan begroot. Het financiële effect muteert met de reserve parkeren.

-

275

Budgetoverheveling Verkeersveiligheidsplan 2024-2025

Vanwege diverse mutaties in bezetting cluster mobiliteit niet mogelijk dit eerder op te pakken dan na zomer 2024. Opdracht verkeersveiligheidsplan met uitvoeringsprogramma verstrekt. Plan wordt in de loop van 2025 opgeleverd. Plankosten bedragen naar verwachting circa € 30.000, waarvan de helft in 2025 valt. Voorstel om het restantbudget in te zetten binnen het beleidsveld bereikbaarheid voor de verkeersveilheidsmaatregelen voortvloeiend uit het plan. Van beschikbare budget kan € 135.000 worden doorgeschoven naar 2025.

-135

-

Budgetoverheveling openbaar vervoer 2024-2025

De betreffende onderzoeken zijn anderszins gedekt en inmiddels afgewikkeld. Voorstel is om deel budget te benutten voor aanpassing van bushaltes, die nog niet voldoen aan eisen toegankelijkheid. Het gaat in 1e instantie om 14 haltes, die moeten worden opgehoogd. Uitgaande van € 15.000 per halte is € 210.000 nodig, exclusief subsidie. De subsidiebijdrage van de VRA ligt op 95%, exclusief VAT. Voorstel om € 50.000 van het budget over te hevelen naar 2025 t.b.v. de uitvoering van deze maatregelen (aanpassing van bushaltes). Voorstel is om resterende deel van het budget, t.w. € 70.000, door te schuiven naar 2025 en toe te voegen aan uitvoering verkeersveiligheidsplan.

-120

-

Budgetoverheveling Mobiliteitsplan 2024-2025

Voor 2024 is een onderzoeks- en adviesbudget beschikbaar voor mobiliteit van €776.155, inclusief 50% bijdrage Vervoerregio Amsterdam. Diverse projecten zijn opgestart in 2024. De kosten hiervoor vallen deels in 2024 en voor diverse projecten ook nog deels in 2025; dit i.v.m. afrekensystematiek. De verwachte uitgaven in 2024 zijn € 300.155. Derhalve is voorstel om resterende budget zijnde circa € 476.000 door te schuiven naar 2025, inclusief 50% bijdrage Vervoerregio Amsterdam. Met name voor 2025 is verwachting dat kosten voor onderzoek en planvorming substantieel zijn, vanwege enerzijds doorlopende projecten (en kosten) die in 2024 zijn opgestart, en anderzijds vanwege majeure onderzoeksopgave die later plaatsvindt dan verwacht voor de oost-westverbinding (stadsboulevard). Hiervoor loopt een projectaanvraag bij het projectmanagementbureau. De vertraging heeft mede te maken met het nog niet gereed zijn van het multimodaal netwerkkader.

-476

238

A7: versterking brug Purmerend

Van april tot half oktober herstelt Rijkswaterstaat de 'Korporaal van de mariniers Jeroen Houwelingbrug' (de brug in de A7, over de Neckerstraat). Ook intern worden we geconfronteerd door dit drukkere verkeersnetwerk. Om daar zo goed mogelijk op in te spelen hebben we de impact geanalyseerd. Samen met alle teams is de interne organisatie zo goed mogelijk ingericht op de werkzaamheden. Ook zijn er diverse maatregelen genomen om de verkeersdoorstroming in Purmerend zo goed mogelijk te borgen. Naar verwachting zullen deze maatregelen van de gemeente oplopen tot ongeveer € 900.000, tijdens de herstelwerkzaamheden in 2024. Op dit moment worden er afspraken met Rijkswaterstaat gemaakt over de financiële bijdrage aan de gemeente. Daarvan is over € 750.000 (en dat zal nog iets groeien) reeds overeenstemming. Over €150.000 volgt nog een nadere afspraak.

900

-900

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

-101

-

Totaal

-85

-662

Reserves en voorzieningen

Reserve parkeren
Ter egalisatie van het straatparkeren en garageparkeren en de financiering van de bouw van parkeergarages in het Waterlandkwartier en de Binnenstad is de bestemmingsreserve parkeren ingesteld. Het resultaat tussen de baten en lasten kan worden gedoteerd aan de reserve en blijft beschikbaar voor de financiering van nieuwe parkeergarages. In deze Najaarsnota wordt € 417.247 onttrokken aan de reserve voor de actualisatie straatparkeren en garageparkeren en wordt € 570.006 gedoteerd aan de reserve. De dotatie bestaat uit de egalisatie van het resultaat. Het verwachte saldo van de reserve bedraagt ultimo 2024 € 3.989.027.

Investeringen

Verhoging krediet terrein garage stadhuisplein
Voor de klimaatadaptieve maatregelen op de parkeergarage van het stadhuisplein waaronder de waterberging en de wadi zijn subsidies van Rijk en provincie ontvangen. Het bruto krediet moet hiervoor worden opgehoogd met het bedrag van de subsidie, te weten € 291.750. De verhoging van het krediet is daarmee 100% gedekt door externe inkomsten en heeft geen begrotingseffect.

Programma 6 Beheer openbare ruimte

BV061 Beheer openbare ruimte

Lasten

Baten

Ecologisch onderzoek flora en fauna

Het 3-jaarlijks onderzoek flora en fauna, waarvan de resultaten dienen als onderbouwing van elk bouwplan in de gemeente, was begroot in 2025 voor € 380.000. Echter zijn hier in 2024 reeds kosten voor gemaakt (€ 102.000) en is het betreffende budget overgeheveld van 2025 naar 2024 via de reserve gronden.

102

-

Exploitatie gronddepot

Hogere lasten en baten gronddepot door met name de rioolvervangingswerkzaamheden in Overwhere en Wheermolen en daarop volgende grote projecten (structureel effect).

185

-361

Kwaliteitstoets over te dragen areaal HHNK

Naar verwachting wordt de kwaliteitstoets voor wegen en bomen in 2024 afgerond. Het deel van de civiele kunstwerken wordt in 2025 uitgevoerd. Het budget voor dit onderzoek (€ 438.000), waarvan 50% wordt doorberekend aan HHNK (€ 219.000), is overgeheveld van 2024 naar 2025 via de reserve instandhouding openbare ruimte.

-438

219

Kapitaalslasten

De lagere kapitaalslasten van € 1.033.000 op beheer openbare ruimte betreffen met name verschuiving van investeringen in tijd. De lagere kapitaalslasten bedragen € 455.000 voor wegen, € 208.000 voor riolering, € 206.000 voor civiele kunstwerken en € 164.000 voor overig beheer en onderhoud.

-1.033

-

Doorbelaste loonkosten

De hogere doorbelaste loonkosten betreffen de CAO ontwikkeling (€ 477.000) en formatieherstel (€ 270.000). Het formatieherstel volgt uit de doorontwikkeling van het ruimtelijk domein en de groei van de stad en is budgetneutraal verwerkt (dekking uitvoeringsbudget IBOR).

747

-

Uitvoeringsbudget openbare ruimte

Naar verwachting zal er op het onderhoud groen een tekort ontstaan van € 500.000 als gevolg van hogere kosten uit de aanbesteding 2023 (indexering) en areaaluitbreiding. Een mogelijk structureel effect zal bij de Voorjaarsnota 2025 worden meegenomen. Het uitvoeringsbudget ter dekking van het formatieherstel is structureel verlaagd met€ 224.000 (daarnaast is € 46.000 inbegrepen in de verhoging van de baten van het gronddepot). Het uitvoeringsbudget duikers is voor € 100.000 verlaagd als correctie op de reserve instandhouding openbare ruimte (abusievelijk twee maal onttrokken). De overige mutaties bedragen per saldo € 156.000 voordelig.

20

-

Voorziening rioolheffing

Op basis van de bijgestelde begroting rioolbeheer wordt per saldo € 152.000 minder onttrokken aan de voorziening rioolheffing. De bijstelling betreft doorbelaste loonkosten (€ 96.000 nadelig), kapitaalslasten (€ 208.000 voordelig) en overige afwijkingen (€ 40.000 voordelig).

925

-773

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

-172

-20

Totaal

336

-935

Reserves en voorzieningen

Voorziening gemeentelijke watertaken
Op basis van de bijgestelde begroting rioolbeheer en conform de geldende egalisatieregels voor de tarieven rioolheffing wordt € 152.000 minder onttrokken aan de voorziening gemeentelijke watertaken. Per saldo is de begrote onttrekking € 773.000 in 2024. Het saldo van de voorziening bedraagt ultimo 2024 € 1.646.000.

Reserve instandhouding openbare ruimte
Ter egalisatie en financiering van de benodigde middelen voor de instandhouding van de openbare ruimte is de bestemmingsreserve instandhouding openbare ruimte ingesteld. De niet bestede instandhoudingsbudgetten kunnen dan worden gedoteerd aan de reserve en blijven beschikbaar voor het moment van uitvoering. In deze Najaarsnota wordt per saldo € 293.000 gedoteerd aan de reserve en bestaat uit het saldo van kosten en opbrengsten van de kwaliteitstoets over te dragen areaal HHNK, deel civiele kunstwerken (€ 219.000), correctie dubbele onttrekking uitvoeringsbudget duikers (€ 100.000) en een onttrekking van € 26.000 ten behoeve van uitvoering of afronding van projecten in 2024. Het saldo van de reserve bedraagt ultimo 2024 € 7.823.000.

Investeringen

Tractiemiddelen
Als gevolg van voortschrijdend inzicht binnen de bedrijfsvoering groen wordt voorgesteld om de volgende kredieten om te zetten: 2x kleine trekker Deutz Fahr K 100 a € 66.500 per voertuig naar 1 grote trekker a € 133.000, een snipper truck a € 75.000 naar een snipperkar a € 25.000 plus een versnipperaar a € 50.000 en een 9 persoons bus (sociaal rendement groen) a € 60.000 naar een kleine trekker a € 60.000.

Risico's en onzekerheden

Overdracht wegen HHNK
Het traject van wegenoverdracht van HHNK naar de gemeente Purmerend wordt zorgvuldig voorbereid. We zijn bezig met voorbereidingen t.b.v. een businesscase. We zijn o.a. nog afwachting van uitkomsten van kwaliteitsonderzoek van de wegen waarna de effecten meegenomen kunnen worden in de businesscase. De uitkomsten zullen te zijner tijd aan uw raad worden voorgelegd. De geplande overdracht van wegen per 1 januari 2025 is niet haalbaar.

De budgettaire effecten van de wegenoverdracht zullen grotendeels zichtbaar worden in het programma beheer openbare ruimte. Structurele effecten zijn nog niet bekend en niet meegenomen in het gepresenteerde meerjarenbeeld.

Programma 7 Ruimtelijke ordening

BV071 Ruimtelijke ordening

Lasten

Baten

Omzettingsbeleid

Middels een collegebesluit (1597576) is besloten om behandelingskosten op te nemen bij het omzettingsbeleid voor woningen. Deze behandelingskosten worden toegepast op alle 70 percelen en leveren te samen een incidenteel voordeel op van € 130.000.

-

-130

Grondverkopen

Er hebben 2 grote verkopen plaatsgevonden, een stuk grond en een stuk restgroen. Deze zorgen te samen voor een incidenteel voordeel van € 180.000.

-

-180

Purmerend 2040 / voortzetting programma

In 2023 zijn vanuit programma 2040 een aantal visietrajecten uitgevoerd en afgerond. Een aantal visietrajecten vroegen echter om meer tijd en schoven bij de jaarrekening 2023 door naar afronding 2024. Daarnaast was de website nog niet klaar.

125

-

Startbouwimpuls

In december 2023 heeft de gemeente Purmerend een beschikking en geldbedrag ontvangen voor de specifieke uitkering startbouwimpuls. Bij besluit 1597229 hebben de ontvangen middelen een bestemming gekregen. Dit besluit heeft hogere baten en lasten tot gevolg.

1.390

-1.390

Faciliterend grondbeleid

De baten en lasten met betrekking tot het faciliterende grondbeleid behoren in evenwicht te zijn, omdat de kosten uit het verhaal gedekt worden. Bij deze Najaarsnota zijn de meerkosten en opbrengsten geactualiseerd. Dit resulteert in hogere baten en lasten.

3.837

-3.837

Overschrijding plankosten

Bij een aantal projecten wordt een overschrijding op de plankosten verwacht, welke niet kunnen worden terugverdiend middels kostenverhaal. De reden hiervoor is een in het verleden gehanteerde plankostenscan die niet toereikend blijkt te zijn of initiatieven die niet tot een Anterieure overeenkomst leiden. Dekking voor deze overschrijding is de bestemmingsreserve gronden.

102

-

Grondexploitaties

Voor de grondexploitatie zijn de lasten en baten in overeenstemming gebracht met de prognose vanuit de Meerjaren Programma Grondexploitatie (MPG) 2024-2028 (raadsbesluit 159079). Dit resulteert in hogere baten en lasten.

8.581

-8.588

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

215

-53

Totaal

14.250

-14.178

Reserves en voorzieningen
Bestemmingsreserve gronden
In de Najaarsnota wordt voorgesteld per saldo € 1.018.313 meer te doteren aan de bestemmingsreserve gronden dan oorspronkelijk begroot (een positieve situatie) binnen programma 7. Dit voordeel wordt met name veroorzaakt door tussentijdse winstnemingen op de grondexploitaties. Het verwachte saldo van deze reserve ultimo 2024 bedraagt € 202.814.

Investeringen

Ophoging uitvoeringskrediet Schapenmarkt
Op 19 december 2023 heeft uw raad besloten om een krediet ter beschikking te stellen voor de sloop van bestaande panden aan de Schapenmarkt, het uitvoeren van vervolgonderzoeken, begeleiding en de tijdelijke inrichting van deze locatie als parkeerplaats (raadsbesluit 1592328) .Inmiddels zijn de panden gesloopt en heeft er bodemonderzoek plaatsgevonden onder de panden. Hieruit blijkt dat de locatie met name onder het voormalige pand aan de Nieuwstraat verontreinigd is met onder andere zware metalen, waardoor bodemsanering van 30 cm nodig is voor de aanleg van een parkeerterrein. Gezien de toekomstplannen voor deze locatie met mogelijk een hotel en longstay-appartementen is het het voorstel om de grond direct te saneren tot een diepte van 0,7 meter onder maaiveld. De raming in het versterkte krediet is echter ontoereikend om deze sanering te bekostigen. Door de bodemsanering is daarnaast nodig archeologisch onderzoek te verricht. Gezien het bovenstaande wordt uw raad gevraagd om het eerder versterkte uitvoeringskrediet van €425.000,- op te hogen naar €547.500 (een ophoging van €122.500). Met deze ophoging kunnen de bodemsaneringskosten en een archeologisch vooronderzoek worden gefinancierd. Het totale krediet zal te zijner tijd worden opgenomen in de nog te openen grondexploitatie voor de ontwikkeling van de Schapenmarkt.

Programma 8 Veiligheid

Er zijn geen individuele afwijkingen in dit programma groter dan € 100.000.

Programma 9 Economie

BV091 Economie

Lasten

Baten

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

154

-22

Totaal

154

-22

Programma 10 Bestuur en concern

BV101 Bestuur & conern

Lasten

Baten

Bijdrage Waterlands Archief

In de gewijzigde begroting 2024 voor het Waterlands Archief wordt een nadeel aangekondigd. Voor Purmerend bedraagt dit nadeel € 109.000, deze wordt bijgeraamd (raadsbesluit 1598804).

109

-

Vrijvallen dotatie voorziening pensioenen

Jaarlijks staat een bedrag van € 200.000 geraamd als dotatie aan de voorziening pensioenen. De realisatie blijkt de afgelopen jaren steeds lager te zijn. Deze ramen we structureel af met € 100.000.

-100

-

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

145

-

Totaal

154

-